(Julkaistu Turun Sanomissa 11.5.)
Kaupunkikohtaisten rakennuskustannusten eroista ei kuitenkaan juuri keskustella. Kuopiossa 730 parkkipaikkaa rakennettiin 40 miljoonalla, Tampereelle 1 000 ruutua 60 miljoonalla. Turun keskustan saveen yritetään rakentaa 800 autopaikkaa 80 miljoonalla. Kuulostaako kannattavalta?
Rakennuskustannusten ohella myös käyttömaksuista on ollut yllättävän vähän puhetta. Tampereen Hämpissä tunnin pysäköinti maksaa 3,5 euroa ja sekin tuntuu käyttäjistä kalliilta. Viime vuonna kaupungin järjestämässä kauppatorin kaavan kuulemistilaisuudessa Q-Parkin edustaja arvioi Turun toriparkin pysäköintimaksut noin kuuteen euroon tunti.
Tällä viikolla (TS 9.5.) Q-Park Finlandin toimitusjohtaja Juha Sirelius puolusti Turun toriparkkia eurooppalaisilla esimerkeillä kirjoittamatta kuitenkaan rakennuskustannuksista tai käyttömaksuista sanaakaan.
Mikäli Turun toriparkkikaava pysyy loppuun asti lainvoimaisena ja rakentamisen valmistelu etenee, on toki Toriparkki Oy:n tai muiden mahdollisten toteuttajien oma asia, kuinka monta miljoonaa he haluavat hankkeeseen satsata.
Korkeiden kustannusten vuoksi kaupungin on kuitenkin pidettävä euronsa siitä erossa.
0 kommenttia