Jos viime vuosina on jokin Turussa muuttunut, niin se, ettei pyöräilyn edistäminen ole enää aivan toivotonta. Hämeenkadulle rakennettiin uusi pyörätien pätkä Uudenmaankadulta Kårenille, Kirjastosillalta saatiin jonkinlainen pyöräily-yhteys kauppatorille ja tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että Humalistonkadulle saadaan pyörätie ja -kaistat vuonna 2017.

Positiivisesta kehityksestä huolimatta parannettavaa riittää yhä. Yksi ongelmapaikka on Itäinen rantakatu Aurasillan ja Myllysillan välissä, siinä jokilaivojen kohdalla. Kyseisellä katuosuudella autot kulkevat omalla katutasanteellaan ja pyöräilijät sekä kävelijät jokirannan tasalla. Kesällä ja isojen tapahtumien aikaan tällä alemmalla tasanteela on niin paljon kävelijöitä, että pyöräily tällä osuudella on joko vaarallista tai mahdotonta. Samalla kuitenkin jokirannan pitäisi toimia yhtenä pyöräilyverkoston runkoreiteistä. Ongelmaan on kuitenkin olemassa ratkaisu, jonka esittelen oheisella videolla ja sen alla myös tekstimuodossa.

Pyöräily pitäisi siirtää alemmalta tasanteelta rantapenkereen yläpuolelle autokaistojen reunaan. Tätä järjestelyä on hyödynnetty tilapäisesti jo joitain kertoja ja kokemusten pohjalta ratkaisusta voitaisiin tehdä pysyvä. Pyörätien tieltä muutamia parkkipaikkoja pitäisi poistaa, mutta mikäli parkkipaikkojen poistaminen on mahdollista Silakkamarkkinoiden aikaan, voidaan järjestelyn kanssa elää muinakin aikoina. Pyöräilyn siirtäminen ylemmälle tasanteelle rauhoittaisi alemman tasanteen pelkästään kävelijöille tarkoitetuksi alueeksi. Aurasillalta päin tarkastellen ylätasanteen pyörätie voisi jatkua Wäinö Aaltosen museolle asti, mistä pyörätie luiskattaisiin takaisin alemmalle tasanteelle. Itseasiassa tällainen luiska on jo valmiiksi olemassa.

Tähän malliin.


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *