Lokakuun lopussa opetusministeri Krista Kiuru ilmoitti hallituksen suunnittelevan 4000 euron lukukausimaksuja EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta Suomeen tuleville opiskelijoille. Hallituksen esitys on nyt lausuntokierroksella ja esityksen tavoitteena on lisätä valtion ja korkeakoulujen tuloja lukukausimaksuja keräämällä.

Vuoden 2000 jälkeen kansainvälisten opiskelijoiden lukumäärä on kolminkertaistunut Suomessa. Kasvu ei ole ollut sattumaa, vaan opetusministeriö ja korkeakoulut ovat varta vasten panostaneet englanninkielisten koulutusohjelmiin ja ulkomaalaisten opiskelijoiden rekrytointiin. Nyt tuolla kasvulla yritetään tehdä rahaa, mutta onko kyseessä kannattava bisnes? Ei ole.
Vuosina 2010-2014 Suomessa toteutettu lukukausimaksukokeilu osoitti, että EU/ETA-maiden ulkopuolelta Suomeen tulevat opiskelijat suosivat maksuttomia koulutusohjelmia ja tulevat maksullisiin vain jos saavat stipendin. Onko mitään syytä odottaa, että pakolliset maksut lisäisivät heidän maksuhalukkuuttaan? Kilpailu kv-opiskelijoista on tällä hetkellä globaalia, eikä mikään estä Eurooppaan tulijoita valitsemasta Suomen sijaan esimerkiksi Saksaa, joka on juuri luopunut maksuista.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden vaikutuksesta kansantalouteen on aiemmin ollut risteäviä käsityksiä, mutta tuoreet tutkimukset ovat osoittaneet, että osaavilla 20-40 -vuotiailla maahanmuuttajilla on positiivinen vaikutus kansantalouteen. Korkeakouluopiskelijat kuuluvat juuri tähän ryhmään.
Hallituksen lukukausimaksuesitystä olisi mahdollista kritisoida myös yhdenvertaisuuden ja globaalin vastuun näkökulmista, mutta pelkkä kansantaloudellinen tarkastelu osoittaa, ettei lukukausimaksujen käyttöönotolla saavuteta väitettyjä hyötyä. Muiden pohjoismaiden kokemusten perusteella lukukausimaksujen käyttöönotto romahduttaa EU/ETA-alueen ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden määrän, jolloin ostovoiman ja verotulojen lasku on niin suuri, etteivät lukukausimaksut korvaa tätä taloudellista menetystä.
Vihreiden kanta on, että kansainväliset opiskelijat ovat jatkossakin tervetulleita maksuttoman koulutuksen Suomeen. Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat edistävät korkeakoulujemme kansainvälistymistä ja parantavat ymmärrystämme maailmasta. Toivomme, että opetusministeri arvioi vielä kerran esityksensä kansantaloudelliset vaikutukset. Uudistus joka vahingoittaa sekä kulttuurista että kansantaloudellista varallisuuttamme pitää pysäyttää.

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *