(Jatkoa edellisestä OKM:n lukioiden kehittämisraporttia käsitelleestä kirjoituksesta.)
Valinnaisuutta koskevia esityksiä lukuunottamatta työryhmän esitykset ovat varsin kelvollisia ja etenkin opinto-ohjaukseen on kiinnitetty paljon huomiota. Työryhmä esittää mm, että:
”Lukion opinto-ohjauksen järjestelmä tulee uudistaa koordinoituna kokonaisuutena. Henkilökohtaisen ohjauksen resursointia tulisi jossain määrin lisätä, mutta tätäkin olennaisempaa on analysoida erilaiset ohjaustarpeet. Olisi osattava tunnistaa nykyistä paremmin ohjaustarpeiden ajoittuminen lukiopolun eri vaiheisiin sekä kehitettävä välineitä niihin vastaamiseen tehokkaasti ja taloudellisesti. Tällöin tulee hyödyntää ennakkoluulottomasti teknologian tarjoamat mahdollisuudet sekä yhteistyö eri hallinnonalojen ja muiden oppilaitosten ohjauspalvelujen kanssa. Ohjauksellinen vastuu ja seuranta tulee ulottaa lukion jälkeisiin opintoihin. Ohjauksellinen vastuu koskee koko lukioyhteisöä.”
Amen.
Miinus kuitenkin tehokkuuden jatkuvasta korostamisesta, sillä liian vähäiset resurssit ovat jo nyt opinto-ohjauksen suurin ongelma. Opiskelija-opo-suhde on saatettava koko maassa vähintään olemassa olevien kriteerien tasolle.
Opiskelijoiden osallistaminen
Opiskelijoiden osallistaminen opiskelija- ja lukioyhteisön jäseniksi on itselleni hyvin läheinen kysymys johtuen paitsi ideologisista myös henkilökohtaisista syistä. Oma lukioaikani olisi ollut todella paljon masentavampi ilman perusopiskelun ulkopuolisia lukion ja oppilaskunnan tapahtumia. Ikuisesti muistan kevään 2003, jolloin me abit menimme puoleksi tunniksi lakkoon abiristeilymme puolesta (lukiossamme abiristeily järjestettiin opintomatkana yhteistyössä opettajien kanssa). Se oli varmasti ensimmäinen kerta jolloin olen oikeasti lobannut jonkin asian puolesta. Suuri kiitos kuitenkin opettajienkokouksellemme, joka lopulta heltyi ja suostui risteilyn järjestämiseen. Toinenlainen lopputulos olisi antanut varsin erilaisen opetuksen.
Kuivakasta kehittämishankkeilusta huolimatta pisteet työryhmälle seuraavasta: ”Käynnistetään kehittämishanke, jossa tavoitteena koulujen toimintakulttuurin kehittäminen siten että se lisää opiskelijoiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja opetuksellista vuorovaikutteisuutta ja siten edistää hyvinvointia.”
Tämä on toteutettava.
(Seuraavassa blogitekstissä toisen asteen opintotuki)
0 kommenttia