Mikko Laaksonen kirjoitti tänään Turun Sanomissa syistä, joiden vuoksi Turkuun tarvitaan raitiotie. Mikon mielipidekirjoitus oli paikallaan, sillä heinäkuun aikana TS:ssä on julkaistu useita vääriin tietoihin perustuneita raitiotien vastaisia kirjoituksia.

Heinäkuun 9. päivä Esa Laine aloitti keskustelun rakentavasti kysymällä: ”Mikä ihme kukkahattusetiä ja -tätejä innostaa ulvomaan raitiovaunuja takaisin Turkuun veronmaksajien rahoilla.” Viikkoa myöhemmin vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Seppo Koski väitti, että Turun alue on ”liian pieni kiskoliikenteelle.” ja 23.7. Martti Markula asetti mielipidekirjoituksessaan biokaasubussit ja raitiotien vastakkain.

Kaikkien kriittisten tekstien sävy on ollut valitettavan mustavalkoinen, sillä Turun joukkoliikenteen tulevaisuus ei ole missään tapauksessa vain ja ainoastaan raiteiden varassa. Kuten Mikko omassa mielipidekirjoituksessaan kirjoittaa, perustuvat linjasuunnitelmat perusteltuun arvioon käyttäjämääristä ja nykytilanteessa ratikan kapasiteettia tarvitaan kaikkein eniten Varissuon ja Runosmäen suunnalla. Tulevaisuudessa raitiotieverkkoa tultaisiin varmasti harkiten laajentamaan, mutta Seppo Kosken väitteet tarpettomista linjoista ovat silkkaa propagandaa.

Kaikkein laajimmissakin tulevaisuuden raitiotieskenaarioissa raideliikenne kattaa vain osan Turun seudun joukkoliikenteestä ja busseja tullaan tarvitsemaan myös jatkossa. Biokaasua polttoaineenaan käyttävät linja-autot voivatkin olla osa sitä samaa tulevaisuutta, jossa raitiovaunut kuljettavat tukulaisia kaikkein vilkkaimmin liikennöidyillä väylillä. Martti Markulan rakentama vastakkainasettelu näiden joukkoliikennemuotojen välillä ei ole tarpeellinen eivätkä biokaasubussit pysty korvaamaan raitiotielinjojen tarvetta.

Raitiotien rakentaminen Turkuun on kiistämättä suuri investointi, eikä siihen pidä suhtautua liian kevytmielisesti. Liikennemäärien kasvu ja ilmastotavoitteet huomioiden on kuitenkin lyhytnäköistä väittää, että yksityisautoilu ja bussiliikenne riittävät Turun seudun liikenneratkaisuiksi tulevaisuudessa. Valtion lupaama 30 prosentin rahoitus on hyvä kädenojennus pääkaupunkiseudun ulkopuoliselle raideliikenteelle ja siihen kannattaa nyt tarttua.


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *