Kuvakaappaus Humalistonkadun liikennesuunnitelmasta |
(Julkaistu Turun Sanomissa 12.10.2014)
Turun Humalistonkadulle on esitetty pyörätietä useissa suunnitelmissa 1980-luvulta alkaen. Autoilun ja pyöräilyn välisestä vastakkainasettelusta johtuen hanketta on kuitenkin lykätty vuosi toisensa jälkeen.
Vastoinkäymiset ovat olleet harmillisia, sillä Humalistonkadun pyörätie on keskeinen osa pidempää pohjois-eteläsuuntaista pyöräily-yhteyttä, joka parantaa merkittävästi työmatkapyöräilyn edellytyksiä ja yhdistää rautatieaseman osaksi toimivaa keskustan pyöräverkkoa.
Hankkeen lykkäämiselle on ollut tähän asti yksi pääasiallinen syy: Epäily siitä, että pyöräyhteyden rakentaminen vähentäisi autoille varattujen liikennekaistojen ja kadunvarren parkkipaikkojen määrää.
Mutta ei hätää! Syyskuussa valmistuneen tuoreimman suunnitelman mukaan pyöräyhteys voidaan toteuttaa pyöräteiden ja -kaistojen yhdistelmänä niin, että autoliikenteen kaistojen määrä pysyy ennallaan ja pysäköintipaikoistakin häviää vain pieni osa. Kaupungin ympäristötoimialan arvion mukaan parkkiruudut vähenisivät nykyisestä 89:stä noin 20:llä, ja niiden tilalle voitaisiin järjestää 10 uutta kadunvarsipaikkaa Käsityöläiskadulta.
Yritysvaikutusten näkökulmasta nykyistä houkuttelevampi pyöräily-yhteys riittäisi varmasti kompensoimaan 10 poistuvan pysäköintipaikan vaikutukset. Vertailun vuoksi on hyvä huomata, että Humalistonkadun vaihtoehdoksi kaavailtu Käsityöläiskadun pyörätie vähentäisi kapealle kadulle sijoitettuna jopa 50 pysäköintiruutua.
Ympäristötoimialan perusteellisen valmistelun ja hienon kompromissiesityksen jälkeen suurin osa Humalistonkadun pyöräily-yhteyden esteistä on poistunut. Toivommekin, että vihreiden lisäksi myös muut Turun puolueet kannattavat suunnitelmaa ja rakennustöihin päästään vuonna 2015.
Jukka Vornanen
Niina Ratilainen
vihreät
0 kommenttia