Turun seudun joukkoliikennelautakunta piti eilen vuoden viimeisen kokouksensa. Kokouksen iloinen uutinen oli Fölin matkustajamäärien kasvu. Fölin toiminta alkoi heinäkuussa 2014 ja ensimmäiset vertailukelpoiset matkustusmäärätilastot saatiin vasta tänä syksynä. Joukkoliikenteen käyttö vaihtelee vuodenaikojen ja sään mukaan, joten kesää ei voi verrata syksyyn, eikä yhtä yksittäistä kuukautta toiseen. Tällä hetkellä paras käytettävissä oleva vertailujakso on vuoden 2014 heinä-marraskuu verrattuna tämän vuoden heinä-marraskuuhun.
Kahden prosentin vuosittainen kasvu matkamäärissä vastaa sitä tavoitetta, joka Turulla oli sisäisen joukkoliikenteen osalta ennen Fölin perustamista. Käytössäni ei ole tarkkaa tietoa siitä, miten Fölin matkamäärät ja matkamäärien kasvu jakaantuvat Turun ja muiden kuntien välillä.
Reilu vuosi Fölin käynnistämisen jälkeen seudullinen joukkoliikenne pyörii hyvin. Toki paljon kehitettävääkin on. Lähiajan tavoitteina on parantaa aikataulu- ja reitti-informaatiota sekä pysäkeillä että busseissa. Reaaliaikaiset pysäkkitaulut yleistyvät toivon mukaan ensi vuoden aikana. Fölin kulkuvälinevalikoima tulee myös monipuolistumaan, kun Kakolan mäelle rakennetaan funikulaari ja linjan 1 sähköbussikokeilu käynnistyy. Vihreiden tavoiteena on, että lykkääntyneet runkobussisuunnitelmatkin saadaan eteenpäin vuoden 2016 aikana. Runkobussilinjoilla tarkoitetaan kaikkein vilkkaimmin liikennöityjä yhteyksiä, joiden palvelutasoa pyritään parantamaan mm. joukkoliikennekaistoilla ja liikennevaloetuisuuksilla. Myös nykyisen tasataksan ja erilaisten maksuvyöhykemallien hyödyt arvioidaan ensi vuoden aikana.
0 kommenttia