Työttömyysaste on Turussa tällä hetkellä noin 13 prosenttia ja lamaa edeltäneisiin lukuihin on vielä matkaa (vuosina 2007-2008 työttömyysaste liikkui noin 9 – 10 prosentissa). Taantuman aikana tai sitä ennen työttömäksi joutuneiden lisäksi uusia työpaikkoja kaipaavat toisen asteen ja korkea-asteen opiskelijat, joista etenkin jälkimmäiset joutuvat valmistumisensa jälkeen muuttamaan töiden perässä usein pois Turusta.
Lisää työtä siis tarvitaan, mutta mistä sitä saadaan? Terveydenhoitoalaa lukuunottamatta kaupungin omat työpaikat tuskin lähivuosina lisääntyvät, joten päähuomio on kiinnitettävä yksityiseen ja kolmanteen sektoriin. Kaupungin vetovoiman parantaminen ei tapahdu tuosta vain, mutta mielestäni Turun kannattaisi keskittyä etenkin seuraaviin asioihin:
1) Luova talous Turun vahvuusalueeksi. Logomon ympärille on kehittymässä kasvava luovan talouden keskittymä, jonka kehitystä kaupungin on tuettava. Suuri ongelma ovat tällä hetkellä alueen liikenneyhteydet, joiden kehittämistä käsittelin toissa viikolla toriparkkiaiheisessa blogitekstissäni.
Luovaan talouteen satsaaminen ei tietenkään kaikkia Turun työttömiä pelasta, mutta se loisi toivottuja työpaikkoja mm. taide- ja kulttuurialan toimijoille, tietojärjestelmäosaajille, pelinkehittäjille ja muille digitaalisen sisällöntuotannon ammattilaisille. Todennäköisesti moni humanististen ja yhteiskunnallisten alojenkin opiskelija työllistyisi näiden alojen kautta opiskelukaupunkiinsa. Teollisen tuotannon siirtyessä halvemman työvoiman maihin luovasta taloudesta on tullut oljenkorsi, johon moni länsimaissa koittaa tarrata, mutta Logomon ja kaupunkimme monipuolisen koulutustarjonnan ansiosta Turulla on aito mahdollisuus pärjätä tällä saralla.
2) Ympäristöystävällisestä meriteknologiasta töitä telakalle ja sen alihankkijoille. Turun telakalla on eletty viime vuosina vaikeita aikoja, mutta mm. Viking Linen parhaillaan rakenteilla oleva alus on hyvä esimerkki siitä, miten ympäristöystävällisen teknologian kysyntä on laivanrakennusalallakin kasvussa. Turun telakan profiloiminen on toki STX:n oma asia, mutta mikäli suunta on kohti vihreämpiä teknologioita, kannattaa kaupungin tukea tätä kehitystä. STX:n alihankintaketjuun kuuluu Suomessa jopa 750 yritystä, joilla on valtavasti merirakentamiseen liittyvää osaamista. Vähäpäästöiset alukset, merelle asennettavat tuulivoimalat ja muut kestävän merirakentamisen muodot ovat mahdollisuus johon näiden yritysten kannattaa tarttua.
3) Kupittaan yritysalue entistä keskeisempään rooliin. Data-, Pharma- ja BioCityn sekä ICT-talon alueeseen on satsattu jo tähän mennessä paljon, mutta ammattikorkeakoulun kampushankkeen ja pikaraitiotien myötä alueen vetovoimaa voitaisiin parantaa entisestään. Turun AMK:n kampuksen keskittäminen Kupittaalle parantaisi ammattikorkeakoulun ja yritysten välisiä yhteistyömahdollisuuksia ja pikaraitiotie sitoisi Kupittaan aseman seudun entistä vahvemmin kaupungin keskustaan.
0 kommenttia