VR on tänään (28.8.2015) ilmoittanut lopettavansa lähes puolet Turun ja Tampereen välisistä junavuoroista. Turun ja Helsingin väliltä yhteyksiä karsitaan kolmannes. Turun seudulle VR:n leikkaukset ovat erityisen raskaita.
Viisi vuotta sitten olin vielä vankka VR:n kannattaja, mutta sittemmin VR:n monopoliasema on vienyt suomalaisen junaliikenteen aivan väärille raiteille. VR on tähän asti ollut kyvytön vastaamaan joukkoliikenteen hintakilpailuun ja yhtiön toistuvat sopeuttamistoimet rampauttavat suomalaisen raideliikenteen. Vaikuttaa ikävästi siltä, että VR:n liiketoimintasalkussa kaikki muut osa-alueet ajavat henkilöjunaliikenteen ohi. Monopolinsa ansiosta VR voisi halutessaan lopettaa suuren osan maamme junavuoroista, vaikka kilpaillussa tilanteessa jokin toinen yhtiö saattaisi saada osan VR:n hylkäämistä reiteistä kannattaviksi.
VR:n monopolisopimus yltää tällä hetkellä vuoteen 2024. Tällä menolla Suomessa on 9 vuoden päästä todella surkea raideliikenne. VR:n monopoli on purettava viimeistään kuluvan sopimuskauden jälkeen ja nykyisen sopimuksen keskeyttäminen on selvitettävä.
Linja-autoliikenteen
kilpailuttaminen on osoittautunut sekä paikallis- että
kaukoliikenteessä toimivaksi ratkaisuksi. VR:n omistajaohjausta saadaan
tuskin koskaan toimimaan. Kaukojunaliikenne voidaan kilpailuttaa
reittikokonaisuuksina samalla tavalla kuin paikallisessa bussi- ja junaliikenteessä toimitaan.
1 kommentti
Kalevi Kämäräinen & #183;29/08/2015 10:28
Saapas nähdä, onko ministeri Anne Berneristä henkilöjunaliikenteen uudistajaksi. Oppia hän voisi ottaa vaikkapa toisesta kotimaastaan Sveitsistä, eikä näillä "opintomatkoilla" tarvitsisi välttämättä Ruotsia kauemmaksi. Nykytilanne on meillä joka tapauksessa kestämätön.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/201154-kerettilaisesta-vr-uskosta-luovuttava
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/